ul. Towarowa 23, 43-100 Tychy   tel. 601 666 040   amorawska@activespa.com.pl

plen

Najpopularniejsze style pływania – o czym warto wiedzieć?

27 maja 2024

Pływanie w basenie to nie tylko jedna z form rozrywki czy też ciekawego spędzenia wolnego czasu, ale także sposób na utrzymanie dobrego zdrowia oraz świetnej sylwetki. Do jednych z najważniejszych zalet pływania należą: poprawa kondycji, zwiększenie wydolności płuc, a także odciążenie stawów. Posiadając basen ogrodowy kryty (lub wewnętrzny), można w nim pływać wtedy, kiedy ma się na to czas i ochotę – stanowi to świetny pomysł na trening. W tym poradniku skoncentrujemy się na wiedzy teoretycznej, która być może ułatwi oraz przyspieszy późniejszą naukę różnych stylów pływackich w praktyce.

Style pływackie – rodzaje

Klasyczne style pływackie to kraul, żabka, a także styl grzbietowy i motylkowy. Wszystkie z nich wymagają dobrego przygotowania technicznego, dlatego warto się ich uczyć pod okiem profesjonalistów.

Wyróżnia się 4 podstawowe style pływania

KRAUL (inaczej styl dowolny) – najszybszy, a zarazem najefektywniejszy styl pływania na brzuchu angażujący do pracy całe ciało. Polega on na naprzemiennych ruchach rąk i nóg. Przyjęło się wykonywać jeden oddech na jeden cykl ramion. Jako ciekawostkę można dodać, że kraul pozwala spalić 350 kalorii w trakcie 30-minutowego treningu. O czym należy pamiętać podczas pływania tym stylem? O zasadzie wysokiego łokcia – ręka znajdująca się pod wodą musi być zgięta w taki sposób, by podczas jej przeciągania łokieć pozostał jak najwyżej.

ŻABKA (inaczej styl klasyczny) – jeden z najpopularniejszych stylów pływania, który polega na zanurzaniu głowy pod wodę oraz jej wynurzaniu przy jednoczesnej, synchronicznej pracy rąk i nóg (ważne jest, by pamiętać o ruchu okrężnym). Jak można się domyślać, nazwa stylu wzięła się od ruchów imitujących pływającą żabkę. O czym jeszcze warto wspomnieć podczas tej krótkiej charakterystyki? W żabce za „napęd” odpowiadają głównie nogi – ich praca stanowi ok. 75-80% (reszta to praca rąk). Ponadto w trakcie pływania tym stylem można spalić od 350 do 800 kalorii.

STYL GRZBIETOWY – polegający na naprzemiennym wykonywaniu ruchów nóg (pracują one nożycowo) oraz rąk i to w trakcie leżenia na grzbiecie (jest to jedyna technika pływania, która nie odbywa się na brzuchu). Pływanie tym właśnie stylem wzmacnia mięśnie odpowiadające za prawidłową postawę kręgosłupa. Poza tym nie jest on trudny do nauczenia, dzięki czemu cieszy się dużą popularnością wśród wielu pływaków (zwłaszcza tych początkujących). Co więcej, już jedna godzina pływania stylem grzbietowym pozwala spalić nawet 500 kalorii.

STYL MOTYLKOWY (inaczej delfin) – uchodzi za jeden z najtrudniejszych oraz najbardziej siłowych stylów pływania. Polega on na wykonywaniu kolistych ruchów ramionami, a także na naśladowaniu ruchów płynącego delfina. W przypadku tego stylu ułożenie ciała zależne jest od ruchów tułowia, a więc znajduje się w zmiennej pozycji. Podczas nauki pływania delfinem warto zwrócić uwagę na skoordynowanie pracy rąk oraz nóg – jest to jedna z najważniejszych kwestii. Patrząc na pływaka od góry, ruchy jego rąk przypominają zakreślanie kształtu motyla – najpierw są one szeroko rozłożone, zaś po zagarnięciu wody pod korpus znajdują się blisko siebie. Podczas rozpychania wody na boki, ręce znowu znajdują się w rozstawie, a następnie przerzuca się je nad ciałem.

Wewnętrzne lub przydomowe baseny stanowią duże ułatwienie, gdy chce się do swoich codziennych aktywności dodać pływanie, a nie przepada się za kąpielami w otoczeniu obcych. Poza tym nie trzeba nawet opuszczać terenu swojej posesji, by móc zrobić tego typu trening. Jak to w każdym sporcie bywa, ważna jest regularność – dopiero wtedy pływanie będzie mogło mieć realny wpływ na poprawę zdrowia, a także samopoczucia.

Ten wpis blogowy został poświęcony najbardziej znanym stylom pływania, takim jak żabka, kraul, styl motylkowy oraz grzbietowy. Wszystkie z nich wymagają opanowania konkretnej – zależnej od danego stylu – techniki. Regularne pływanie w basenie niesie ze sobą wiele prozdrowotnych korzyści, dlatego warto wdrożyć tę aktywność na stałe w swoje życie.

Na tej stronie używamy ciasteczek, aby lepiej działała. Korzystając z niej wyrażasz na to zgodę. Więcej tutaj.

akceptuję